Која документа су потребна?
Osnovni dokument svake prijave je prijavni obrazac. Ovaj obrazac može biti elektronski (online, pdf ili word) ili štampani. Osim obrasca, potreban je i niz drugih dokumenata koje su navedena ispod.
Постарајте се да документа буду преведена на енглески (уколико се не тражи другачије). Препоручљиво је да превод уради судски тумач, али није неопходно.
Ако се пријављујете преко Интернета, документа треба да буду скенирана, а затим аплоудована, пожељно у PDF формату. Ако документа имају и слике на свакој страни, компресујте их у зипован фајл. Чувајте оригинале спремне, тако да можете да их пошаљете ако се после буде тражило у административној процедури.
Најчешћа потребна документа су:
- Радна биографија (CV)
- Мотивационо писмо
- Транскрипт оцена
- Писма препоруке
- Уговор о учењу (за студенте на размени)
- Сертификат из језика
- Предлог истраживања (Research Proposal)
Радна биографија
Радна биографија (CV) je један од основних докумената када се пријављујете зе стипендију. Иако не постоји један исправан начин како се пише радна биографија, постоји низ препорука и савета како да вашу биографију учините што бољом. Уколико конкуришете за неки универзитет у Европи, препоручљиво је да користите европски формат CV-ја. Потрудите се да наведете све релевантне информације везане за образовање, радно искуство, волонтерске, ваннаставне активности, као и вештине које поседујете. Образац европског формата CV-ja (EuropassCV) можете да преузмете овде.
Мотивационо писмо
Мотивационо писмо је вероватно најзначајнији део пријаве за стипендију. Циљ овог писма је да вас представи на најбољи могући начин како би убедило комисију да одаберу баш вас за стипендију/програм.
Не постоји стандардна форма (као за CV) али су неке ствари препоручљиве :
• Мотивационо писмо не треба да буде дуже од једне стране А4 формата.
• Треба да буде прецизно, писано разумљивим и логичним језиком
• Треба да буде лично, да покаже ко сте ви, шта можете и шта желите да постигнете (спомените разлог због којег се пријављујете за тај програм, које користи ћете имати од стипендије и програма …); покушајте да повежете циљеве институције којој шаљете писмо са својим циљевима
• Осим професионалних квалификација које поседујете и које се траже у програму за који се пријављујете, требало би да представите себе као рационалну, оптимистичну и мотивисану особу која је спремна да учи и унапређује се.
Јасно писање је резултат јасног размишљања. Први и најважнији задатак је да одлучите шта желите да кажете. Ово је кратак есеј. Треба да направите добру селекцију. Пажљиво размислите шта желите да изазовете код читаоца. Имајте у виду публику којој се обраћате. Она се састоји од људи који су вероватно интелигентни као ви, добро образовани, и са великим искуством у том послу. Не покушавајте да фолирате читаоца; деловаћетe смешно ако то будете радили. Не користите сладуњави или известачени стил : комисија која бира је све то већ прочитала. Покажите да сте озбиљно размишљали о томе шта сте научили током академске каријере и шта се надае да ћете научити следеће.
Какав је речник који користите? Да ли сте склонили непотребне квалификације ? Да ли сте сигурни да свако постигнуће и интересовање које сте споменули подражава једну од ваших основних идеја ? Не извињавајте се. Не представљајте се погрешно. Пишете као одрасле особе које желе да се придруже заједници студената и других професионалаца. Требало би да пишете као колеге и потенцијални чланови такве заједнице.
Исправност и стил су од виталног значаја. Важна је и уредност. Поново проверите граматичке грешке, синтаксу и сл. Темељност показује да сте савладали ту вештину и да ваши будући наставници и колеге неће имати проблема са неуредним писањем. Нађи неколико људи чије мишљење цените да прочитају и дају критику нацрта писма. То би могли да буду људи са факултета, тутори, ментори, као и пријатељи који могу да процене колико добро писмо представља вас.
Основна тема мотивационог писма је ваш циљ. Можете да кажете шта студирате, и како то што студирате може да се уклопи у програм за који се пријављујете. Покушајте да представите себе као особу, баш онаква какву комисија која бира жели за одређени програм или стипендију. Не заборавите да ће ваше мотивационо писмо бити међу стотинама других, па стога издвоји довољно времена за писање. Напишите прву верзију, затим након пар дана другу, упоређујте их а затим напишите најбољу финалну верзију. Можете да користите Интернет да нађете неке примере мотивационих писама, прочитајте неколико, а затим напишите нешто потпуно другачије! Нећете увек бити успешни, али запамтите: „Ко се усуди, побеђује!“
адреса
Број телефона
емаил
назив универзитета
одсек за који се пријављујуте
Dear Madam/Sir,
Кратак увод - Наведите разлог обраћања, назив смера за који пријављујеш
Кратко упознавање - али не и препричавање ЦВ-а: назив Универзитета и факултета који си завршио/ла, где сте радили током студија/ после студија (пројекти на факултету, студентска истраживања, конкурси награде, студијска путовања итд.)
Средњи део је и најважнији - овде наводиш пример најрелевантнијег искуства, закључке до којих си дошао/ла у тој области, твој став према грани науке коју ћеш студирати. Требало би да се потрудиш и пренесеш им своју мотивацију као и да образложиш разлоге због којих се пријављујеш за студије баш на њиховом факултету, шта је то што ти они могу пружити, шта је то што очекујеш.
Ово је прилика да себе представиш као сјајног будућег студента, доброг истраживача, особу која поседује добре комуникационе и радне вештине.
Кратко љубазно затварање - понови још једном значај њихове стипендије/ позитивног одговора на твоју пријаву, твој професионални циљ у следећих пар година, планове по повратку у земљу после студија.
Захвали се на издвојеном времену, позив да ти се обрате уколико буде било додатних питања итд.
Потпис.
Ако се пријављујете за програм као што су докторске студије, највероватније ћете морати да напишете предлог истраживања. Ово је изузетно важан део ваше пријаве и често ће управо овај део бити пресудан. Зато је потребно провести довољно времена како би га што квалитетније написали.
Сврха предлога истраживања јесте да убеди комисију да имате вредан истраживачки пројекат и да имате компетенције и план како да га спроведете. Опште говорећи, предлог истраживања треба да садржи кључне елементе процеса истраживања и да пружи довољно информација читаоцима како би проценили предложено истраживање.
Предлог пројекта треба да одговори на три важна питања:
- Чиме ћете да се бавите у истраживању?
- Зашто је важно бавити се том темом?
- Како ћете то спровести?
Уобичајени делови предлога истраживања су:
Увод, Теоријски оквир, Проблем истраживања, Сврха истраживања, Преглед литературе, Питања и/или хипотезе, Методологија, Могућности и ограничења , Значај истраживања, Закључци, Библиографија, Прилози (уколико је потребно)
Ова писма су изузетно важна. Пажљиво одаберите особе које ће писати препоруку. Размишљајте о овим писмима као саставним деловима пакета који ће пружити тачну и комплетну слику вас и ваших квалификација. Уколико једно писмо препоруке пише неко од ваших професора у којем говори о вашим академским квалитетима, друго би требало да говори о вашим лидерским способностима и посвећености заједници – уколико се не тражи другачије!
За почетак, особа која пише препоруку треба да буде неко ко вас познаје релативно добро. То не значи да то могу да буду само дугогодишње колеге, већ особе које су имале довољно интеракције са вама да би могли да дају оригиналну процену ваших вештина и постигнућа. Писма препоруке треба да дођу од ваших наставника или академских саветника који су упознати не само са вашим академским способностима, већ и са вашим интересовањима и у како они могу да се повежу са вашом способношћу да савладате програм за који се пријављујете. Ако је ваш наставник упознат са вашим ваннаставним активностима и лидерским способностима, требало би и то да се укључи у писмо.
Људи које бирате да пишу препоруку морају да имају способност да добро пишу. Ова писма су веома утицајна када је у питању добијање стипендије па би требало да будете сигурни да особе које буду писале препоруку могу да проведу своје мисли у писане речи.
Особе који пишу писма препоруке треба да воде рачуна о временском оквиру и роковима, па би било добро да одаберете особе које имају добру репутацију кад је у питању поштовање времена.
Понекад писмо препоруке треба да буде написано на посебном папиру у обрасцу за пријаву. Ако то није случај, писмо препоруке треба да буде одштампано на меморандум Универзитета / институције / организације / компаније особе која вас препоручује.
Тражење писма препоруке
Прво и основно, имајте у виду да писање писма препоруке није једноставан задатак. Тражићете од некога да се прилично потруди да напише добро писмо које ће вас представљати.
Како да тражите писмо препоруке? Почните на време. Разговарајте са особама које ће писати писмо препоруке још пре него што је пријава могућа. Објасните им шта би волели да студирате и зашто хоћете да се пријавите за стипендију. Ови разговори могу да вам помогну да разјасните своје циљеве и планове. Чим набавите образац за пријаву, закажите разговор са особом које ће вас препоручити и припремити потребан материјал – опис стипендије, академски програм за који конкуришете, резиме ваших активности и успеха.
Не чекајте последњи час!
Шта ако писмо не покрива све потребне теме?
Уколико добро познајете особу која вам пише писмо препоруке и можете да јој приступите, укажите јој на проблем и замолите да дода садржај који фали. Ако вам је непријатно да тражите исправку, добро размислите да ли је то писмо употребљиво. Одлука може да зависи од тога да ли имате на располагању неке друге људе које могу да напишу препоруку које можеш да питате и да ли имате довољно времена. У случају крајње нужде, пошаљите писмо. Далеко би горе било да не пошаљете тражени број писама препоруке.
Шта ако постоји неки други проблем са писмом?
Подршка је млака или писмо није добро написано. Извaгајте чињенице. Ако писмо није довољно подржавајуће, потражите другог писца. Ако писмо није баш за Пулицерову награду али шаље поруку о твојој достојности за стипендију, то је вероватно у реду.
Ако сами пишете писмо препоруке:
У неким ситуацијама особа коју сте замолили да напише писмо препоруке неће имати довољно времена, па ће вам предложити да сами напишете писмо које ће он/она касније да потпише (никад ви не предлажите решење!).
У овој ситуацији обрати пажњу на следеће:
- Водите рачуна о имену, титули и позицији особе која вас препоручује. Не заборавите да ставите њен/његов контакт у случају да комисија за програм или стипендију жели да контактира са њим/њом.
- Помените колико дуго вас та особа зна, какву врсту сарадње сте имали (студент-професор, рад на заједничком пројекту…).
- Писмо треба да пружи информације о вашем знању, способностима, активностима, радним навикама, личним карактеристикама).
- Последњи параграф треба да садржи уверење да сте ви права особа за стипендију/програм за који се пријављујете.
- Не заборавите да ставите датум.
- Користите стандардни фонт (Ariel или Times New Roman), величине 10-12.
- Покажите писмо особи у чије име сте писали, тако да он/она има прилику да га прочита.
Многе институције раде транскрипт оцена за сваког студента на крају сваког семестра или године. Ово је важан документ за студента и за институцију. Он обезбеђује да студенти имају тачне и ажуриране оцене о њиховом напретку, број ЕCTS кредита који су постигли и оцене којима су награђени. Транскрипт оцена је сертификат који има одређен формат. То је озбиљан званични документ који пружа доказ о успеху и признањима.
За студенте који су ишли у иностранство, матична институција најпре издаје транскрипт оцена и шаље га институцији-домаћину, обезбеђујући информације о образовним компонентама које је студент већ завршио, али и постигнутим резултатима.
Затим институција-домаћин издаје следећи транскрипт оцена за сваког студента који долази и шаље га матичној институцији на крају периода студирања, и тако даје званичну потврду о оценама током периода студирања у иностранству.
Ово је битан документ који садржи податке о напретку студената и постигнућима током студија, па је стога изузетно важно да се одреди ко и на какав начин га издаје и како га испоручује.
Уколико се пријављујете за програм размене, биће вам потребан уговор о учењу (Learning Agreement), који садржи листу курсева, модула, предмета које планирате да похађате у другој институцији, заједно са бројем ECTS кредита за сваки предмет. ECTS уговор о учењу се прави на семестралном или годишњем нивоу, мора да буде потписан од стране матичне институције, институције-домаћина и студента.
Уговор о учењу заједно са преписом оцена представља гаранцију за признавање програма студирања у институцији-домаћину.
Модел страндардног уговора о учењу може да се нађе на Интернету. Институције могу да усвоје стандардну форму (са њиховим логом и другим специфичним информацијама), али треба да осигурају да он садржи све елементе.
Пример1
Пример2
Пример3
Кликните и прочитајте о тестовима и сертификатима из знања страних језика.