Interpersonalne veštine predstavljaju skup veština koje su potrebne i neizbežne skoro u svim oblastima rada koje uključuju upućenost na druge ljude i saradnju sa njima. Posedovanje interpersonalnih veština olakšava komunikaciju i saradnju sa drugima, omogućava bolje razumevanje sopstvenih i potreba drugih ljudi, ciljeva i načina za njihovo postizanje. Interpersonalne veštine obuhvataju različite “mini-veštine”, a neke od njih smo opisali detaljno.
Timski rad
Rešavanje konflikata
Savetovanje/ Pomaganje drugima
Timski rad je mnogo više od popularne fraze. Veštine rada u timu sa razlogom spadaju u najcenjenije prema oceni poslodavaca. Rad u timu je naročito važan kada su u pitanju složeniji i kompleksniji zadaci u kojima postoji velika međuzavisnost. Naravno, nisu svi zadaci pogodni za rad u timovima.
Tim nije isto što i grupa ljudi. Tim ima zajednički zadatak, cilj, definisane i podeljene uloge. Prednosti i benefiti timskog rada postoje kako za samu organizaciju tako i za članove timova. Neki od benefita su: izražena kreativnost, inovativnost u rešavanju problema, kvalitetnije odlučivanje, unapređeni radni procesi, bolja komunikacija među zaposlenima i povećanje morala zaposlenih.
Elementi timskog rada:
- Efektivna razmena ideja u grupi
- Slušanje drugih mišljenja
- Preuzimanje svog dela odgovornosti u grupi
- Asertivnost – pre nego pasivnost ili agresivnost
- Prihvatanje i učenje iz konstruktivne kritike i pružanje pozitivnog, konstruktivnog fidbeka
- Prepoznavanje snaga i slabosti – sopstvenih i drugih članova tima
- Saradnja na postizanju zajedničkog cilja
Kako se razvijaju? Npr. Bilo koja aktivnost na fakultetu, praksi, volontiranju koja podrazumeva zajednički rad i podelu poslova radi postizanja nekog cilja! |
Konflikti su sastavni i nezaobilazan deo u bilo kom odnosu, bilo da je privatan ili profesionalni. Do konflikata dolazi zbog razičitih potreba, interesa ili ciljeva. Konflikti mogu biti kamen spoticanja, ali i zamajac za unapređivanje rada. Ukoliko se ne rešavaju, dovode do negativne atmosfere na poslu i ugrožavaju produktivnost. Veštine rešavanja konflikata su važne naročito za ljude koji se nalaze na menadžerskim i liderskim pozicijama, ali su one potrebne svim profesionalcima kako bi u svom radnom okruženju održavali zdrave i funkcionalne odnose. Osnovni elementi rešavanja konflikata uključuju sledeće:
- Sposobnost prepoznavanja i odgovaranja na potrebe saradnika
- Prevazilaženje sopstvenog stresa
- Asertivnost – izražavanje sopstvenog mišljenja na jasan i direktan način uz uvažavanje mišljenja i potreba sagrovornika
- Spremnost za traženje kompromisa
Kako se razvijaju? Na primer: Kroz svakodnevnu komunikaciju i rad sa ljudima sa stalnom samorefleksijom Vežbanjem izražavanja sopstvenog mišljenja i potreba Vežbanjem aktivnog slušanja |
Savetovanje/ Pomaganje drugima
Veštine savetovanja se tradicionalno vezuju za profesije koje su umerene na pomaganje ljudima – u kliničkom, terapeutskom i obrazovnom kontekstu. Veštine savetovanja imaju za cilj da sagovornik oseti podršku, razumevanje kako bi prevazišao neki problem ili razrešio dilemu koju ima. Iako se ove veštine koriste pre svega u savetodavnom radu, one mogu biti izuzetno korisne u bilo kom organizacionom kontekstu i poslu koji je vezan za timski rad sa ljudima i pružanje pomoći ili usluga. Veštine savetovanje sve češće postaju jedna od komponenti u radu menadžera koji, koristeći ih, mogu da unapređuju svoj i rad svog tima. Neki elementi veština savetovanja su:
- Aktivno slušanje
- Osetljivost za potrebe sagovornika/Prepoznavanje potreba sagovornika
- Postavljanje otvorenih pitanja
- Parafraziranje
- Sumiranje
- Reflektovanje osećanja
- Empatičnost
- Davanje fidbeka
- Neverbalno ponašanje
- Prihvatanje, a ne osuđivanje
Kako se razvijaju? Na primer: Rad sa ljudima koji ima za cilj pomaganje pojedincima ili grupama Kursevi, treninzi i edukacije namenjeni učenju ili unapređivanju veština savetovanja |