Veštine komunikacije se nalaze u vrhu liste veština koje poslodavci traže i cene kod svojih (potencijalnih) zaposlenih. Praktično ne postoji posao za koji nisu potrebne ove veštine, bilo da je u pitanju rad u velikoj korporaciji, malom preduzeću ili sopstveni biznis. Veštine komunikacije predstavljaju možda najznačajnije veštine potrebne za uspešno obavljanje posla i funkcionisanje u timu. Njih najšire možemo da definišemo kao kreiranje i interpretiranja poruka drugih ljudi u različitim kontekstima.
Pisana komunikacija je neizostavni deo svakodnevnog funkcionisanja na poslu. Veštine pisane komunikacije omogućavaju da sa lakoćom izražavamo sopstvene ideje.
Pisana komunikacija podrazumeva:
- jasno izražavanje precizno koristeći jezik
- razvijanje logične argumentacije
- vođenje beleški, selekcija, interpretiranje i sumiranje sadržaja
- pisanje izveštaja
- prilagođavanje stila različitoj publici
- izbegavanje žargona
Kako se razvija? Na primer: Pisanje članaka, i drugih pisanih sadržaja kao što su blogovi, magazini, webzini Pisanje različitih naučnih i stručnih radova, izveštaja i tekstova na fakultetu Pisanje i-mejlova, dopisa, molbi |
Usmena komunikacija je sposobnost da se razgovara sa drugima kako bi se pružile i razmenile informacije ili ideje. Usmena komunikacija podrazumeva sledeće elemente:
- Precizno slušanje šta sagovornik priča;
- Sposobnost da se jasno izrazi sopstvena misao ili stanovište
- Sposobnost da se pojasni i sumira ono što sagovornik priča
- Prepoznavanje vrednosti i osećanja sagovornika
- Pomaganje sagovorniku da definiše problem
- Veštine telefoniranja /promišljanje šta želimo da kažemo, koja je svrha razgovora
Kako se razvijaju? Na primer: Pružanje informacija usmenim putem (sekretarski poslovi, javljanje na telefon...) Polaganje ispita na fakultetu usmenim putem Različite vrste aktivnosti usmerenih na pomaganje drugima ili pružanje usluga |
Veštine prezentovanja predstavljaju poseban vid usmene komunikacije. One su ključne za izlaganje neke ideje, koncepta, sadržaja kako bi se privukla pažnja i publika zainteresovala. Bilo da je u pitanju formalno prezentovanje na nekom poslovnom ili naučnom skupu, držanje predavanja ili neformalno prezentovanje neke ideje na internom sastanku sa kolegama, ključno je privući i održati pažnju publike kojoj se obraćamo. Za uspešnu prezentaciju potrebno je imati u vidu sledeće:
- Svest o ciljnoj grupi kojoj se obraćamo i njenim potrebama i karakteristikama
- Planiranje i strukturisanje prezentacije
- Fokus na glavne ideja ili informacije, bez zadržavanja na manje važnim ili suvišnim detaljima koji odvače pažnju
- Efikasno korišćenje neverbalne komunikacije - govor tela, držanje, visina i boja glasa, adekvatno oblačenje
- Korišćenje audio-vizuelnih pomagala - ne preterano, već samo onda kada mogu da pojačaju ono što usmeno izlažemo
Kroz koje aktivnosti se razvijaju? Na primer kroz: Prezentovanje rezultata seminarskog ili nekog drugog rada na fakultetu koje može da uključuje korišćenje ppt ili neke druge prezentacije Medijski nastupi (na radiju, televiziji), odnosi sa javnošću Asistiranje profesoru u nastavi |
Pregovaranje označava sposobnost diskutovanja u cilju postizanja zajedničkog, kompromisnog rešenja, dogovora na uzajamno zadovoljstvo. Iako je pregovaranje potrebnije u nekim profesijama vezanim za prodaju i marketing, ono je važno i u svakoj drugoj poslovnoj situaciji kada treba da se dođe do zajedničkog dogovora ili usaglašavanja o načinu na koji će se raditi ili rešiti neki problem. Neki od elemenata efikasnog pregovaranja su:
- Sposobnost ubeđivanja drugih, diskutovanje i pružanje argumenata
- Naglašavanje pozitivnih aspekata pruženih argumenata
- Razumevanje potreba osobe sa kojom se razgovara
- Spremnost na odgovaranje na prigovore vašim argumentima
- Taktičnost i diplomatija
Kroz koje aktivnosti se razvijaju? Npr. Sprovođenje ideja za koje je potrebno dobiti nečiju pomoć, podršku Promovisanje i prodaja proizvoda ili usluga Debate Zagovaranje, zalaganje za određenu ideju |