Nalaženje zadovoljavajućeg posla zavisi od ličnog angažmana, kreativnosti, entuzijazma i znanja o strukturi tržišta rada i njegovim principima i pravilima. Ne postoji jedan metod koji garantuje nalaženje posla, te zbog toga, što više načina traženja posla primenimo, veće su šanse da postignemo uspeh.
Tri osnovne strategije za traženje posla:
1. Javljati se na objavljene konkurse
2. Biti proaktivan i umrežavati se
3. Kontaktirati poslodavce koji trenutno nemaju raspisan konkurs
Vidljivo tržište rada:
- Objavljeni konkursi
- U dnevnoj štampi
- Na internetu
- Nacionalna služba za zapošljavanje
- Agencije za zapošljavanje
- Sajmovi zapošljavanja na fakultetima
- Sajmovi zapošljavanja Nacionalne službe za zapošljavanje
- Sajam prakse
Nevidljivo tržište rada - činjenice:
- Nisu sva slobodna mesta oglašena!
- Oko 60% slobodnih radnih mesta se ne oglašava. Zašto?
- Oglašavanje je skupo.
- Poslodavci često imaju veliki broj pristiglih prijava za zaposlenje u njihovoj firmi mimo raspisanog konkursa, mogu da saznaju za kandidata putem preporuke, ili da angažuju agenciju za ljudske resurse.
Kreativno traženje posla najbolji način?
- Proaktivno, sistematsko, organizovano traženje pravog posla
- Pod pretpostavkom da već znate šta imate da ponudite poslodavcu i šta želite od samog posla, možete da odredite oblast rada ili sektor,
- Spremnost da se posvetite i uložite potrebno vreme
Internet - Zajedno sa razvojem informacionih tehnologiija, internet postaje sve češći i pristupačniji način traženja posla. Postoje broji specijalizovani portali koji sadrže informacije korisne kako poslodavcima, tako i potencijalnim zaposlenima. Tu možete naći informacije o trendovima na tržištu rada, metodama traženja (i nalaženja posla), posebne instrukcije, i ono što je najznačajnije – ponude za posao, praksu, usavršavanje.
Postoji šest osnovnih funkcija interneta pri traženju posla :
1. Istraživanje oblasti, profesija, kompanija i određenih vrsta poslova
2. Pronalaženje saveta o pisanju CV-ja, o razgovoru za posao i aktivnom traženju posla uopšte
3. Umrežavanje i uspostavljanje kontakata sa drugim ljudima koji traže posao, kao i sa kompanijama i poslodavcima – ovo uključuje i korišćenje elektronske pošte
4. Pronalaženje otvorenih konkursa za posao
5. Postavljanje svog CV-ja na internet portale koji to omogućavaju
6. Pristupanje testovima samoprocene, testovima ličnosti i sl.
Većina će koristiti neke od ovih funkcija i imati od njih koristi, pre svega 1, 2 i 3. Mnogi koriste i 4, 5 i 6. ali ima nešto manje koristi od toga, a vrlo je moguće i da će kroz neko vreme biti i razočarani zbog disbalansa očekivanja i realnosti.
Društvene mreže – Društvene mreže predstavljaju sjajnu bazu za poslodavce koji traže potencijalne kandidate. One su platforma koja omogućava kreiranje nečije profesionalne i lične slike.
Mnogi ljudi ne shvataju koliko je njihova „internet slika“ važna u razvoju karijere. Ona istrovremeno može da pomogne ali odmogne u poslovnoj situaciji. Poslodavci vole da li ste i na koji način prisutni na internetu – u kojim diskusijama i na koji način učestvujete, koja poznajete, čak i na koji način provodite slobodno vreme. Zbog toga je važno da budete svesni svih ličnih informacija o vama na internetu.
Poznanstva preko interneta mogu da budu sjajan način da steknete određena znanja, rešite problem ili dođete do odgovora na pitanja vezana za profesionalni razvoj, određenom poslodavcu i sl.
Individualni pristup poslodavcu – preporučljivo je poslati prijavu ili je lično odneti nekom poslodavcu iako nemaju trenutno raspisan konkurs za posao. Većina poslodavaca sakuplja prijave u svojoj bazi i u slučaju kada imaju upražnjeno radno mesto traže potencijalne kandidate iz baze. Osim toga, direktan kontakt sa kompanijom znači da je kandidat kreativan i aktivan u traženju posla što poslodavci naročito cene.
Pročitajte još: